Agressieve pitbull of slimme teckel?

In veel “wervende” sales vacatures wordt vaak gezocht naar verkooptijgers of echte sales pitbulls. Je kent ze wel, die beesten met die scherpe tanden en die zich vastbijten in hun prooi om ze nooit meer los te laten. Lees je verder naar het profiel dat ze zoeken dan vliegen de gedragsomschrijvingen als “jij weet hoe je deuren intrapt”,  “jij gaat voor de kill”, “jij geeft niet op totdat je die deal op je naam hebt staan” je om de oren.
Zaken die goed bij een tijger of een pitbull passen inderdaad. En je ziet ze meestal in vacatures die gaan over het binnenhalen van new business.

Nu is het natuurlijk wel zo dat iemand in sales, die zich gaat bezighouden met new business, niet een of andere bangerik moet zijn. Een volhardend persoon zal ook veel verder komen dan iemand die na de eerste de beste tegenslag al opgeeft. Je moet het lef hebben om de eerste stap te nemen. En dat is telkens weer spannend. Je moet zeker van je zaak zijn en je niet zomaar met een kluitje het riet in laten sturen. Maar een pitbull of een tijger? Dat zijn toch beesten waar iedereen bang van wordt?

Koud bellen een gevecht?

Pitbulls werden vroeger gebruikt voor hondengevechten. De “klasse” pitbull leende zich daar het best voor omdat ze, als je ze heel erg slecht behandelt, zeer agressief worden. Feitelijk staat er dan dus in de sales vacature dat je op zoek bent naar een slecht behandelde verkoper, die zo onzeker over zichzelf is geworden dat hij of zij maar agressief is gaan grommen.

Het gevolg is als je zo’n pitbull koud laat bellen, dat het ook een gevecht gaat worden, maar dan aan de telefoon. Lekker handig… of niet?

Overigens is er maar één soort hond die officieel een pitbull is en dat is de “pitbull terriër ”. En die komt uit Amerika. Alleen al de naam straalt een en al agressiviteit uit.

Ondanks het feit dat wij bij de LEAD Development Company nooit zulke vacatureteksten schrijven, solliciteren er wel eens pitbulls bij ons. Het zijn meestal hele korte sollicitatiegesprekken… Na 3 minuten naar dat gebulder en gegrom geluisterd te hebben en de kwijlspetters van m’n voorhoofd geveegd te hebben maak ik er meestal maar een eind aan.

Telefonische acquisitie met passie

Pitbulls, daar loopt iedereen met een boog omheen. En als het baasje zegt “je mag hem wel even aaien hoor”, laten de meesten dat aan zich voorbij gaan. Dat gaat wel anders bij een teckel. Je weet wel, zo’n klein langwerpig hondje met van die korte pootjes. 

En met die teckels is iets grappigs aan de hand. Ze hebben een hoog aaibaarheidsgehalte. Het lijkt net alsof ze altijd vrolijk en fris zijn en ze hebben enorme aantrekkingskracht. Ook zijn teckels enigszins eigenzinnig en hebben ze een groot uithoudingsvermogen. En nu komt het mooie… het is een jachthond. Sterker nog, volgens de kenners (en dat ben ik niet…) zelfs een heel gepassioneerde jachthond. Hoe mooi is dat?!

Want als je nu een gepassioneerd iemand neemt voor het binnenhalen van jouw new business. Iemand met een fris en vrolijke uitstraling. Met een enorme aantrekkingskracht in persoonlijkheid, dus in houding en gedrag. En dan ook nog eens met uithoudingsvermogen, want new business binnenhalen, dat is nog zo gemakkelijk niet. Dat zou toch ideaal zijn? 

Daarnaast zou het stigma wat nu rond new business hangt, en dan met name rond telefonische acquisitie, verdwijnen. 

Wat zoek je nou echt?

Ben je dus op zoek naar een sales pitbull? Denk dan eens goed na over wat je wil, want waarschijnlijk ben je eigenlijk op zoek naar een slimme teckel… 😉