
Telefonische acquisitie is volgens ons dé manier om écht iets voor elkaar te krijgen in de markt. Hier zit wel een voorwaarde aan vast. Je moet namelijk precies weten wie er tot jouw doelgroep behoren. We hebben het dan niet over een ‘grote lijnen schets’, maar over een gedetailleerde omschrijving van je doelgroep. Het is tijd om jouw doelgroep messcherp te krijgen, vóórdat je de telefoon überhaupt aanraakt, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Wij geven je inzicht in 8 vragen die je helpen om jouw doelgroep haarscherp in beeld te brengen.
1. Waaraan merk je dat je doelgroep jouw product of dienst nodig heeft?
Jij weet als geen ander waarom jouw doelgroep behoefte heeft aan jouw product of dienst. Toch, het feit dat jij dit weet betekent niet direct dat jouw doelgroep dit ook weet. Het gaat om hen, niet om jou. Waaraan heb jij nu gemerkt dat er binnen jouw doelgroep behoefte bestaat aan jouw product of dienst? Ga bij het beantwoorden van deze vraag uit van feiten, niet van jouw onderbuikgevoel.
2. Welk essentieel probleem ervaart jouw doelgroep zonder jouw product of dienst?
Jouw product of dienst is natuurlijk dé oplossing voor jouw doelgroep. Zij móeten jouw product of dienst hebben om eindelijk eens van een essentieel probleem verlost te raken.. toch? Juist! Maar welk probleem is dit precies? Probeer dan eens duidelijk te omschrijven, dus welk essentieel probleem heeft jouw doelgroep zolang zij geen gebruik maken van jouw product of dienst?
3. Waarom lost jouw doelgroep dit probleem zelf niet op?
Problemen zijn er om opgelost te worden. Als ondernemer zit dit waarschijnlijk in je systeem gebakken. Maar, als jouw doelgroep een essentieel probleem heeft dat opgelost kan worden door jouw product of dienst, waarom hebben zij dit probleem dan nog niet opgelost? Waarom staat jouw doelgroep niet voor jouw deur te dringen om eindelijk van de oplossing te kunnen gaan genieten? Ontdek eens wat het precies is waarom jouw doelgroep zo’n essentieel probleem niet allang heeft opgelost.
4. Welke alternatieven zijn er voor jouw doelgroep?
De kans is relatief klein dat jij de enige bent die jouw doelgroep een oplossing voor het essentiële probleem kan bieden. In verreweg de meeste gevallen zijn er alternatieven, welke vaak vergelijkbaar zijn aan de oplossing die jij kunt bieden. Welke alternatieven zijn dit? Leer je concurrenten kennen!
5. Hoe heb je ontdekt hoe groot je doelgroep is?
Het is natuurlijk heel makkelijk om te denken dat iedereen, ja écht iedereen, jouw product of dienst wil kopen. Als ondernemer ben je overtuigd van de kracht van jouw product of dienst, en dat hoort natuurlijk ook. Maar, heel eerlijk, niet iedereen heeft behoefte aan jouw product of dienst. Het is belangrijk om eens te gaan ontdekken hoe groot je doelgroep werkelijk is, niet door dit uit de mouw te schudden, maar door er echt onderzoek naar te doen. Hoe heb je ontdekt hoe groot jouw doelgroep werkelijk is?
6. Wat levert jouw product of dienst jouw doelgroep precies op?
Jouw product of dienst biedt voordeel. Het lost een probleem op voor jouw doelgroep, maar welke voordelen zitten hier nog meer aan vast? Gaat jouw toekomstige klant bijvoorbeeld geld besparen met jouw oplossing of misschien wel geld verdienen? Zijn er andere voordelen waar je doelgroep van gaat profiteren, en op welke manier dan precies? Het is goed om precies te weten wat jouw product of dienst werkelijk doet voor je doelgroep, op de korte én op de lange termijn. Dus, wat levert jouw product of dienst jouw doelgroep precies op?
7. Kun je hier misschien een prijskaartje aan hangen?
Het is aan jou om je toekomstige klant te overtuigen om zich daadwerkelijk toe te voegen aan je klantenkring. Dit doe je het best door heel precies uit te kunnen leggen wat het oplevert. Gaat jouw toekomstige klant geld besparen? Bereken dan eens hoeveel dit is. Gaat je toekomstige klant geld verdienen door jouw product of dienst? Reken het bedrag eens uit, per maand of per jaar. Ga bij dergelijke berekeningen wel altijd uit van de meest ongunstige cijfers om te voorkomen dat je beloften doet die niet waargemaakt kunnen worden.
8. Hoe eenvoudig is het om je doelgroep te bereiken?
Wanneer je jouw doelgroep eenmaal haarscherp in beeld hebt, dan is het natuurlijk nog de kunst om hen te bereiken. Doe onderzoek en ontdek op welke manieren jij jouw doelgroep kunt bereiken. In hoeverre zijn de contactpersonen benaderbaar en op welke manier kun jij daarop inspelen?