WAAROM JIJ VOORAL ZEKER IN DE ZOMER KOUD MOET GAAN BELLEN!

De meest gestelde vraag in de zomer, als het gaat om koud bellen, is of je koud moet bellen in de zomer. Ik zal je eerst het antwoord geven en daarna de onderbouwing + waarom koud bellen in de zomer absoluut een must is!

Het antwoord is namelijk ‘Ja, koud bellen in de zomer is zeer waardevol + je doet jezelf (en je omzet) tekort als je in de zomer niet koud gaat bellen’.

Waarom koud bellen in de zomer succesvol is?

Er zijn een aantal redenen waarom koud bellen in de zomer een heel goed idee is. Eén van die redenen is dat jij waarschijnlijk in de zomer een wat minder drukke agenda hebt, en dat scheelt, want dat heeft jouw doelgroep dus waarschijnlijk ook. Het bereik van de doelgroep zal beter zijn. Er is meer gelegenheid in de agenda om een afspraak in te plannen.

Nog eentje. Het 4e kwartaal volgt op de zomer. In het 4e kwartaal worden over het algemeen de plannen gesmeed voor het opvolgende jaar en het daarmee samenhangende budget. Wil jij invloed kunnen uitoefenen (ja, we zijn sales toch?), dan moet je in de zomer de contacten al gelegd hebben. Veel bedrijven focussen zich met telefonische acquisitie op Q4, maar ervaren dat ze dan meestal achter het net vissen…

Is iedereen dan niet in de zomermaanden op vakantie?

Ja, natuurlijk! Jij toch ook? Alleen ik ken vrij weinig mensen die 3 maanden vrij zijn. Het voordeel is dat al die vakanties gefragmenteerd over die 3 maanden verspreid zijn. Gevolg is dat er veel minder vergaderingen zijn, minder bilateraal overleg, minder klantinteractie. Dus er is meer tijd en dat heeft, zoals al eerder benoemd, een zeer gunstig effect op het bereik. En dus een gunstig effect als je koud gaat bellen.

Wat ook meespeelt is dat, omdat het wat minder druk is, mensen juist in de zomermaanden relaxter zijn. Zeker als we een vrij zonnige zomer hebben. Op dagen dat het regent of het wat kouder is moet je zeker gaan bellen, want dan is het bereik vaak juist heel erg goed. Is het snikheet? Neem zelf dan vooral lekker een dag vrij, dat doet de rest van Nederland dan ook en zal het bereik echt bedroevend slecht kunnen zijn.

Een aanvullend groot voordeel van het bellen in de zomer is dat jij vaak al te horen krijgt wat zoal de plannen van jouw doelgroep zijn in de rest van het jaar, en vaak ook al wel de plannen voor het jaar daarop. Afgezien van het feit dat je dus in de zomer ook gewoon afspraken maakt, voorzie je jezelf van een hoop kennis en dus van een mooie voorsprong op je concurrent. Want die denkt wellicht dat je in de zomer vooral niet moet gaan bellen. Gelukkig weet jij wel beter…

Jaar op jaar een uitstekende score in de zomer

In alle jaren van het bestaan van LEAD Development Company blijven we in de zomermaanden altijd gewoon doorbellen. Aangezien we hier natuurlijk cijfers van bijhouden kunnen we jaar op jaar zien wat onze scores zijn. Het spreekt voor zich dat we niet in de zomer zouden blijven doorbellen als deze scores slecht zouden zijn. Het bijzondere aan de cijfers is zelfs dat ze geheel in lijn lopen met het jaargemiddelde over alle overige 3 kwartalen, met zelfs een paar uitschieters naar boven.

Natuurlijk houdt het bellen na de zomer niet op, en vanuit het bellen in de zomer komen vaak waardevolle opvolgacties/call backs. Dus in de zomer heb je een mooi belbestand ‘opgewarmd’, en daar pluk je zelfs ook na de zomer de vruchten van.

En waarom vooral dit jaar?

Omdat dit jaar een bijzonder jaar is. Er dient zich de unieke situatie voor dat we uit een wereldwijde crisis komen. Zoals het er nu naar uitziet wordt het 4e kwartaal het kwartaal waarin de wereld weer wat meer teruggaat naar het ‘oude normaal’. Bedrijven zijn nu bezig om daarop te anticiperen. Daarnaast… Onzekerheid brengt uitstelgedrag met zich mee. Zekerheid zorgt ervoor dat er weer besluiten worden genomen.

Na een crisis is het vaak zo dat alles wat was zoals het was niet meer zo is… Wat ik bedoel is dat na een crisis een markt, doelgroep of branche wellicht er een andere strategie op na houdt. Een groot voordeel van koud bellen is dat je hierdoor rechtstreeks contact hebt met je doelgroep. Zeker dit jaar is het belangrijk dat je toetst wat de nieuwe marktomstandigheden zijn en wat dit betekent voor jouw eigen strategische keuzes.