Een gedegen opvolging voor een kwalitatieve conversie

Het zou geweldig zijn als vanuit diverse marketinginspanningen er “zomaar” afspraken in agenda’s geboekt worden. Moeiteloos… Alsof je iets aan hebt gezet. Op een knopje hebt gedrukt. En voilà, een agenda vol met afspraken.

Zoals je in het consumentensegment kunt werken met een “bestelknop”, hoop je wellicht dat zoiets ook bestaat in het B2B segment. Helaas… Zeker niet in de wat complexere dienstverlening. De kennisintensiviteit is daarvoor gewoonweg te hoog en de besluitvorming te complex.

Met een consequente en structurele opvolgstrategie creëer je het volgende:

  • Tractie in en door de funnel
  • Identificatie van kansen
  • Conversie naar waardevolle new business afspraken

Situationele opvolging

Opvolging wil zeggen, dat je doelbewust en proactief een vervolgstap onderneemt. Welke stap dat is en wanneer deze stap gezet moet worden, hangt af van de specifieke situatie. In deze sessie kijken we naar alle verschillende mogelijke situaties en brengen we deze in kaart:

  • Met welk middel je opvolgt
  • Wanneer je opvolgt
  • Waarom je opvolgt
  • De voor jouw situatie gewenste relevante dataset

De opvolgstrategie vormt een belangrijke pijler in het 360TIC model. Identificatie leidt tot inzicht in hoe, wanneer en waarom je leads verder opvolgt de funnel in. Met als doel het verkrijgen van waardevolle new business afspraken die leiden tot extra omzetpotentieel…

Het 360TIC® model?

Het new business groeimodel voor organisaties in het B2B segment. De focus ligt op de conversie naar kwalitatieve new business afspraken. Het concept is data gedreven. Het doel is het kunnen optimaliseren van de marketing funnel.

Het model gaat uit van een verscheidenheid aan leadbronnen (360). Vanuit deze bronnen dient “Tractie” (T) op gang komen. Vervolgens “Identificeer”(I) je deze tractie. En vervolgens is het resultaat een kwalitatieve “Conversie”(C). 360TIC dus…

De bronnen (360) vullen in eerste instantie de funnel aan de bovenkant. Denk aan een whitepaper download, een e-mailcampagne, of een mailing per post, social selling en social advertising. Ook een eerste “Cold Call” vult de funnel aan de bovenkant. Vanuit de verschillende leadbronnen dient er “Tractie” (T) op gang komen. Een beweging van de bovenkant van de funnel, richting de  onderkant van de funnel. “Identificatie” (I) is vervolgens van groot belang omdat je dan inzichten krijgt in:

  • De benaderbaarheid en het bereik van de doelgroep, zodat je de tractie kunt optimaliseren
  • De waste (of time). Dit zijn adressen, waarbij geen verder opvolging raadzaam is
  • De bedrijven waarbij lead nurturing, en dus opvolging op korte termijn, een actieve rol moet spelen
  • De bedrijven waarbij er sprake is van een lange termijn lead nurturing

Identificatie geeft inzicht in specifieke marktontwikkelingen binnen de doelgroep en geeft daarom dus ook specifiek inzicht in wat je daar dan mee zou moeten doen. Het maakt marketinginspanningen gerichter.

De sessie “Opvolgstrategie” is de afsluitende sessie van de reeks “Doelgroepbepaling & Business Persona”, “Propositie en Leadkwalificatievragen” en “Benaderingsstrategie”.

Wat haal je hieruit?

  • Duidelijk zicht op hoe je in contact blijft met je doelgroep
  • Een raamwerk om te zien waar waardevolle kansen gaan ontstaan in jouw markt
  • Een lange termijn aanpak die zorgt dat je voor op blijft lopen in jouw markt

Ben je ervan overtuigd, dat een investering in een gedegen new business strategie je veel extra omzetpotentieel oplevert? Dan wil je vast en zeker weten wat de investering hiervoor is. Klik hier voor onze tarieven.

Jeroen van Ginkel

Directeur LEAD Development Company B.V. 088-1110800

Meer weten over onze New Business Strategiesessies?

Laten we samen onderzoeken in welke mate de strategiesessies, voor jouw organisatie in het bijzonder, zorgt voor de ontwikkeling van extra omzetpotentieel.

Een afspraak is zo gemaakt. We kunnen elkaar ontmoeten op jouw kantoor of bij ons in Leusden. Een online meeting kan natuurlijk ook!

Klik hier om onze ontmoeting in te plannen

*Liever zelf contact opnemen? Klik hier voor onze contactpagina