Adres:
Plesmanstraat 2
NL3833LA Leusden
Telefoon:
+31 (0) 88 111 0 800
Weerstand en bezwaren zijn onlosmakelijk verbonden met telefonische acquisitie. En toch zijn de meeste verkopers er niet zo blij mee. Vreemd, als je het ons vraagt, bij telefonische acquisitie is weerstand eigenlijk je grootste cadeau dat je kan krijgen. Het is namelijk het zaadje van een kans. Ontkiem je dat op de juiste wijze, dan maak je de kans op het maken van een waardevolle afspraak groter. En dat is waar je het uiteindelijk voor doet, toch?
In deze kennis serie nemen we de meest voorkomende bezwaren die je kunt tegenkomen tijdens telefonische acquisitie onder de loep. En natuurlijk geven we je ook de tools om ze om te zetten in kansen. In dit eerste deel gaan we in op het bezwaar: “We werken al met de concurrent.” Een veelvoorkomend bezwaar, maar het biedt een kans die vaak over het hoofd wordt gezien. Als een prospect al zaken doet met een concurrent, betekent dit namelijk dat ze het belang van jouw dienst of product begrijpen. Stap 1 is gezet, daar hoef je ze in ieder geval al niet meer van te overtuigen. Nu is het zaak om ze te overtuigen waarom jij een nóg betere keuze zou zijn.
Voordat we duiken in de technieken om dit bezwaar te tackelen, zijn hier een paar spelregels die je kunt meenemen om je acquisitiegesprekken soepel en effectief te laten verlopen:
… Dan komt het goed. 😉
We werken met vier bezwaartechnieken. Elke bezwaartechniek heeft een specifieke toepassing en effectiviteit afhankelijk van de situatie. We leggen je uit welke techniek je het beste kunt inzetten, zodat je op de juiste manier kunt reageren op bezwaren en het gesprek soepel kunt sturen.
Wanneer zet je het in: De doorvraagtechniek is ideaal als je nog niet precies begrijpt waarom de prospect met de concurrent werkt, of als je het gevoel hebt dat er meer achter het bezwaar schuilt dan alleen de keuze voor de concurrent. Het is handig als je meer wilt weten over de beweegredenen van de prospect en wat ze belangrijk vinden in een leverancier.
Voorbeeldsituaties:
Voorbeeldzinnen:
Wanneer zet je het in: Deze techniek is nuttig wanneer je het gevoel hebt dat je prospect zijn keuze voor de concurrent al goed onderbouwd heeft, maar je ze toch aan het denken wilt zetten over wat ze mogelijk missen. Het is een subtiele manier om de prospect het gevoel te geven dat je ze begrijpt, maar tegelijkertijd de waarde van jouw oplossing te benadrukken.
Voorbeeldsituaties:
Voorbeeldzinnen:
Wanneer zet je het in: Deze techniek is krachtig wanneer je denkt dat de prospect misschien niet alle voordelen van hun huidige oplossing in overweging heeft genomen, of als ze openstaan voor andere mogelijkheden. Het helpt de prospect om een denkbeeldige situatie te visualiseren waar jouw oplossing het verschil maakt, zonder druk uit te oefenen.
Voorbeeldsituaties:
Voorbeeldzinnen:
Wanneer zet je het in: De positieve herformuleringstechniek gebruik je als de prospect duidelijk aangeeft dat ze tevreden zijn met hun huidige leverancier, maar je toch ruimte ziet om de discussie verder te verkennen. Door het bezwaar op een positieve manier te herformuleren, geef je het gesprek een constructieve wending en onderzoek je wat ze echt belangrijk vinden in een leverancier.
Voorbeeldsituaties:
Voorbeeldzinnen:
Door de juiste techniek op het juiste moment in te zetten, kun je het bezwaar ‘we werken al met de concurrent’ ombuigen naar een gesprek waarin jij je waarde duidelijk maakt. Elke techniek helpt je niet alleen om het bezwaar te begrijpen, maar ook om de prospect de mogelijkheid te bieden om verder te kijken dan hun huidige oplossing. Het draait erom de juiste vragen te stellen, het gesprek positief te sturen en de prospect nieuwe perspectieven aan te bieden.
Wil je liever dat wij dit soort gesprekken voor jouw organisatie voeren? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden!