Telefonische acquisitie heeft de toekomst!

door jun 6, 2020Telefonische acquisitie0 Reacties

Dat “Ouderwetse” marketingmiddel blijkt weer helemaal in de mode te zijn.

Telefonische Acquisitie lijkt bezig te zijn aan een enorme opmars. Steeds meer specialistische bedrijven kijken naar dit middel om aan nieuwe klanten te komen. Maar hoe komt het dat deze veel vergruisde methode juist nu door professionele bedrijven in het vizier is gekomen?

De ene acquisitiemethode is de andere niet. Veel mensen krijgen bij het horen van “telefonische acquisitie” een negatief gevoel. Het voelt vaak als een soort inferieure manier van sales. Laagwaardig, agressief, transactioneel en korte termijn. Punt is dat acquisitie vaak door (bel) bedrijven wel zo uitgevoerd wordt, maar het is geenszins een vaste wet of regel dat acquisitie zich dient te kenmerken door deze aspecten.

Waarom een online omweg nemen?

Steeds meer bedrijven, en zeker zij die zich gespecialiseerd hebben in een specifieke markt zijn opzoek naar een middel om meer new business leads te krijgen. Vaak zijn de afgelopen jaren veel online marketingmiddelen gebruikt. Die werken vaak ook heel erg goed en zorgen voor een leuk lijstje met “warme” leads. Maar die moeten dan nog wel gebeld worden. Want een lijstje met leads is leuk, maar uiteindelijk wil je aan tafel komen. Je kunt je dan afvragen of je net zo goed niet gelijk had kunnen bellen. Scheelt een hoop tijd, scheelt een hoop geld…

Daarbij komt het voordeel dat als bedrijven bellen met hun specifieke doelgroep ze ook direct feedback krijgen van hun doelgroep. Met veel (online) marketingtools zie je wel wie wat doet, bijvoorbeeld op jouw website, maar dat beperkt zich wel tot de bedrijven die reageren. Je krijgt geen feedback waarom specifieke bedrijven niet reageren. Je leert dus als bedrijf vrij weinig over hoe jouw propositie in jouw markt wordt ervaren. Wellicht dat je aanpassingen dient te doen aan de wijze waarop jouw bedrijf zich naar de markt toe presenteert. Doormiddel van telefonische acquisitie kom je daar heel erg snel achter.

Daarnaast blijkt dat telefonische acquisitie een enorm goed rendement oplevert. Mits natuurlijk de propositie goed aansluit bij de dagelijkse problematiek of behoefte van de specifieke doelgroep. Hier gaat het over het algemeen wel vaak mis. Er wordt een “Over the Top” verhaal verzonnen (we vinden onszelf namelijk geweldig) en vervolgens wordt er een zo goedkoop mogelijk adressenbestand ergens gekocht. Succes! Dan bewijs je jezelf alleen maar dat het juist niet werkt! Wat ook vaak gebeurd is dat een bedrijf er van overtuigd is dat ze een heel groot probleem oplossen, terwijl dit probleem er niet of nauwelijks is. We spreken dan van een “onderbuikpitch”. 

Consequent en structureel

“Project denken” wordt steeds meer “consequent denken” als het gaat om telefonische acquisitie. Het besef in de B2B is er eindelijk gekomen dat telefonische acquisitie eigenlijk een eerste stap is in het ontwikkelen van een lange termijn relatie met potentieel nieuwe klanten. In het verleden werd telefonische acquisitie te vaak projectmatig gedaan. Even 3 maanden bellen en dan concluderen dat het niet werkt. En dan weer op naar de volgende marketingactie. Om er vervolgens achter te komen na 3 maanden dat die ook niets oplevert. Zo werkt het gewoonweg niet in de B2B en al helemaal niet als jouw bedrijf een specifieke specialistische oplossing heeft in een specifieke markt.

Bedrijven die consequent, structureel en dus vanuit strategische overweging telefonische acquisitie inzetten hebben gemerkt dat daar successen uit komen. Het creëert samen met de al bestaande klanten veel meer een gevoel van overvloed. Dit geeft veel ondernemingen rust en bovendien nivelleert het de golfbewegingen waar veel bedrijven in zitten. Bovendien leert het bedrijf veel sneller de echte behoeftes uit haar markt en weet ze steeds beter wanneer deze behoeftes ingevuld kunnen worden. Bedrijven lopen zo 6 stappen voor op de bewegingen in de markt.

We zien momenteel een toename van interesse in Telefonische acquisitie bij adviesbureaus en consultants, maar ook steeds meer in de ICT, Industrie en Overheid. 

“Laten we samen onderzoeken in welke mate onze dienstverlening voor jouw onderneming in het bijzonder een extra rendement oplevert…”