Adres:
Plesmanstraat 2
NL3833LA Leusden
Telefoon:
+31 (0) 88 111 0 800
Telefonische acquisitie is een marketinginstrument dat weer steeds vaker ingezet wordt. Maar: doe je het zelf, of besteed je het uit? Veel ondernemers worstelen met deze vraag en blijven de voor- en nadelen eindeloos tegen elkaar afwegen. Je kunt de telefonische acquisitie uiteraard zelf doen, maar als je besluit om het uit te besteden is het belangrijk om op een aantal zaken te letten. Hieronder vind je 6 tips!
Wanneer is een afspraak voor jou relevant? Mag bijvoorbeeld de behoefte latent zijn, of moet de behoefte al concreet zijn? Alleen al deze vraag heeft een effect op de hoeveelheid afspraken die gemaakt kunnen worden, want latente behoefte is over het algemeen ruimer vertegenwoordigd in de markt dan een concrete behoefte. Deze keuze is ook afhankelijk van hoe goed jouw verkoopvaardigheden zijn. Zijn deze goed, dan ben je vaak in staat om een latente behoefte urgent te maken, en dus concreet.
Zo veel belbureaus, zo veel betaalmethodes. Welke kies je dan? Er zijn verschillende smaakjes. Laten we beginnen met no cure no pay. Deze is vaak gericht op aantallen. Want is er een afspraak (yes cure) dan is het goed (yes pay). Het maakt voor het belbureau niet uit hoe de kwaliteit is. Dit wil niet per definitie zeggen dat de kwaliteit niet goed is, maar de focus ligt op de aantallen. Vaak zijn de afspraken die uit deze methode volgen vrijblijvend, of er doorheen gedrukt. Je kan ook kiezen voor afrekenen op tijd, hiermee loop je dan weer het risico dat jouw doelgroep lastig te bereiken is en je dat dus ook terugziet op de factuur.
Of je kiest voor het afnemen van een vast aantal uren per week. Zo weet je zeker dat er doorlopend voor jou wordt gebeld, en dat is handig, zie ook tip 4.
Elk belbureau zal, als het goed is, staan voor afspraken van goede kwaliteit. Zoek altijd uit hoe je die kwaliteit kunt toetsen. Er zijn bijvoorbeeld bureaus waar je kunt meeluisteren en waar opnames van gesprekken beschikbaar worden gesteld. Zo kun je zelf de kwalitatieve aspecten toetsen en, waar gewenst, bijsturen.
Telefonische acquisitie draait om het opwarmen en opbouwen van een bestand. Als dit consequent en structureel gedaan wordt, dan zal er op een gegeven moment ook een redelijk constante flow van afspraken ontstaan. Dat is wat je wilt, want daar komt vervolgens een constante stroom van nieuwe omzet voor jou uit. Zoals bij elke marketing inspanning geldt, heeft het geen zin om elke twee maanden weer wat anders te gaan doen. Het succes van marketing zit hoe dan ook altijd in de regelmaat en de herhaling. Dus als je het doet, doe het dan consequent en structureel.
Al doende leert men. Met een vast persoon op jouw project leert deze call agent jou en jouw business steeds beter kennen. Hierdoor krijg je veel betere feedback uit jouw markt, worden kansen eerder ontdekt en opereert het belbureau echt als brug tussen marketing en sales.
Telefonische acquisitie richt zich toch op het maken van afspraken? Is dit dan niet een beetje een gekke vraag? Zeker niet! Het is belangrijk om voor jezelf te bepalen of je ook een periodieke analyse wenst van jouw doelgroep. Dit kan namelijk erg interessant zijn voor strategische inzichten voor jou. En het mooie is… als je telefonische acquisitie uitvoert, dan kom je altijd op deze inzichten. Het geeft vaak veel duidelijkheid, zoals: hoe bereikbaar is jouw doelgroep en is de behoefte urgent of toch meer latent? Zoek een bureau dat deze inzichten verzamelt en aan jou terugkoppelt.
adviseren géén WC-eend. Kies vooral de aanpak die het beste bij jou en jouw organisatie past. Als je maar een weloverwogen keuze maakt.
Benieuwd naar hoe wij het doen? Je leest het hier. Direct contact kan ook, klik dan hier.